Blog

ByJosé Coenders

Wat is je punt?!

door: Sabine (gastblogger)

Communiceren is iets wat we allemaal doen en waar we ‘dus’ allemaal verstand van hebben. Des te opmerkelijker is het dat er vaak zoveel misgaat ( lees: Babylonische spraakverwarringen en miscommunicatie), met alle gevolgen van dien; verstoorde relaties, slechte werkresultaten, afhakende volgers, en ga zo maar door! Waar dat aan ligt? Communicatie is misschien toch wel een vak apart. Of op z’n minst een talent dat bij de één dieper verscholen ligt dan bij de ander…

Communiceren is bovendien meer dan het uitspreken van taal. Ook lichaamshouding, intonatie, woordgebruik, gezichtsuitdrukking, spraakvolume, (en zo kan ik nog wel even doorgaan), zijn belangrijke aspecten die meespelen in de gradatie van succesvol communiceren. Om een voorbeeld te noemen: hoe vaak voer je niet een Whatsapp gesprek waarbij je al na enkele berichten denkt…’dat is niet helemaal mijn punt’, omdat je merkt dat de ander je typsels toch anders leest dan jij voor ogen had? Meestal komt dat dan omdat de ander je woorden toch net even met een andere intonatie leest dan jij ze typte, met de klemtoon op een ander woordje, en met een tikkeltje minder humor dan jij voor ogen had. En voor je het weet heb je de poppen aan het dansen of resulteert je talige activiteit, die op zich heel optimistisch startte, in een domper omdat het gewenste effect uitblijft.

Simpel voorbeeldje uit mijn huiselijke praktijk: een appje naar één van mijn zonen met de boodschap: ‘Ga je nou es serieus verdiepen in je studie schat!’ blijkt regelmatig te worden uitgelegd als: ‘Ooit. Op een dag wanneer ik daar spontaan zin in heb.’ Heel verrassend in mijn optiek. Maar voor de lezende zoon in kwestie de enige juiste uitleg. Hij miste duidelijk de bijbehorende gezichtsuitdrukking van mijn kant en het volume waarmee ik het face to face had willen uitspreken. Mijn punt is: zelfs ik als communicatieprofessional sla de plank nog wel es mis. Wat maar wil zeggen dat niemand zich hoeft te schamen voor een incidenteel missertje. Stap 1 op weg naar succes is nog altijd ‘inzicht hebben in je verbeterpunten’. En dat wij communicatie-experts er zijn om u daarbij te helpen is dan mooi meegenomen toch?

ByJosé Coenders

Een communicatieve start!

‘Nu heb ik binnen drie minuten verwoord,  waar ik normaliter drie A4-tjes voor nodig heb om het uit te leggen. En dat in een voorbereidingstijd van een half uur! Fijn om te zien dat juist compacte boodschappen werken; het ‘dwingt’ me om te focussen om te zeggen waar het echt om gaat!’

Het is iedere keer weer een feest voor ons wanneer mensen  zelf constateren waar hun persoonlijke communicatiekracht ligt.  En het goede nieuws is: effectief communiceren is te leren, is onze ervaring. Maar dan is het wel van belang dat je weet wat je communicatiestijl is en hoe je  deze optimaal kunt benutten. Komt je boodschap over (hoe weet je dat eigenlijk?)?  Bereik je bij anderen wat je wil bereiken? Ben je je bewust van je communicatiegedrag en het effect ervan?

Vooral het onderdeel waarin we gedrag ‘spiegelen’, is een eye-opener. En dat is ook niet zo verwonderlijk. We hebben met z’n allen de neiging, om in te vullen hoe we over komen. Dat is een beeld dat in de loop der jaren is ontstaan, maar zien anderen jou ook zo?  Zelden wordt er gecheckt of datgene wat iemand wil vertellen, ook daadwerkelijk over komt.  Soms blijven visies, plannen en ambities, vaak onbedoeld, in het hoofd en denkt men deze gedeeld te hebben.  

Vergeet ook de non verbale communicatie niet. Als je houding uitstraalt dat je ergens absoluut niet in geïnteresseerd bent, kunnen woorden dit niet corrigeren. We zijn nu eenmaal visueel ingesteld; we reageren eerder op wat we zien dat wat we horen.  Dus: straal je ook in je houding uit wat bij je boodschap past?

Gun jezelf en je team een communicatieve start van 2018 en geeft je/jullie op voor de inspirerende tweedaagse training: ‘Vergroot je communicatiekracht!’.  

In ieder geval wens ik je een gezond, gelukkig en communicatief nieuw jaar toe!

ByJosé Coenders

Vergrootglas

Reputatiemanagement is momenteel een hot onderwerp in communicatieland. Door digitalisering en sociale media ligt elke organisatie immers onder een vergrootglas.  Klanten verwachten op de eerste plaats een goede dienstverlening  en  een ‘echt’ gesprek met de organisatie via het middel en het kanaal op het tijdstip dat het hen uitkomt. De samenleving verwacht integriteit, moreel en ethisch handelen en eigenlijk ook dat de organisatie meerwaarde oplevert. Stakeholders verwachten nauw betrokken te zijn bij de organisatie en mee te mogen denken en doen. Dat zijn nogal veel verwachtingen. Die zijn niet afzonderlijk te managen. Wat wel te managen is, is het gedrag van organisaties.
Het gedrag van de organisatie is echter niet maakbaar, maar moet voortkomen uit het DNA van de organisatie en in de organisatie doorleefd zijn. Het moet echt zijn. En hier schuilt de uitdaging in! Er zijn immers veel communicatoren in de organisatie en als de lijn niet voortkomt uit een gemeenschappelijke overtuiging zal het gedrag niet consistent zijn, en daarmee risicovol zijn voor een sterke reputatie. 

Moeilijk om een gedeelde overtuiging  uit te dragen en een goede reputatie op te bouwen? Nee hoor, alleen wel werk aan de winkel! Het is cruciaal voor iedere organisatie om voortdurend te monitoren wat de omgeving van jou als organisatie verwacht. Om vervolgens continu te investeren in aanpassingen en proactief handelen in aansluiting op deze verwachtingen. Het gaat dus om voortdurende verbetering van klantervaringen, stakeholderervaringen en het maatschappelijk verantwoord opereren van de organisatie. Verbetering van gedrag dus, op basis van de eigen overtuiging en verwachtingen van de omgeving. 

Een goede reputatie is goud waard, omdat het überhaupt de basis is om in contact te willen komen! En dat is toch nog steeds de reden van bestaan van iedere organisatie….

ByJosé Coenders

Communicatie en ambitie

‘Hebben we niet te veel communicatiemensen in huis?’ is de laatste vijf jaar een veelgestelde vraag. Onder druk van bezuinigingen staat de afdeling Communicatie vaak als eerste op ‘het lijstje’ om in te krimpen. ‘Want die taken kunnen we ook bij anderen beleggen’ is een veel gehoord argument. In de praktijk gaat dit nagenoeg altijd mis, weet ik uit ruim 20 jaar ervaring. Communicatie is een vak; taken kunnen er niet ‘even’ bij gedaan worden.

Ik adviseer dan altijd om eerst goed in beeld te krijgen wat de ambitie is van de organisatie. Wat wil/moet je met wie communiceren en waarom. Naast, in elk geval, informatieplicht – in geval van onder meer overheden – gaat communiceren vooral over een band opbouwen met je doelgroep(en). En deze band kan op vele manieren tot stand komen én onderhouden worden: persoonlijk, schriftelijk, online. En op verschillende wijzen die budgettair nogal van elkaar kunnen verschillen. Van belang is om helder in beeld te hebben wat je als organisatie wilt en moet communiceren om je organisatiedoelstellingen te realiseren. En wat is de ambitie hierbij? Kan deze ambitie gerealiseerd worden met het communicatiebudget en de aanwezige expertises: dat is de hamvraag!

1